Skolans grundstrategi

A. En helhetsstrategi som stödjer dig att styra ditt företag tryggt och säkert

Vad har du för erfarenheter av coaching?
Många tror att coaching hjälper människor och företag att uppnå sin fulla potential med stöd av tydliga mål. Det är sant, men vad många missar är vikten av att synliggöra kundvärdet bortom målen. Utan fokus på kundvärde riskerar du och ditt företag att dagligen fatta kortsiktiga beslut med målkonflikter och suboptimering som resultat. Vilket kundvärde har ditt företag?

Det är anledningen till att vi tillämpar och lär ut en kundvärdestyrd coachstrategi som omgående ger effektivitetsvinster i klienternas egen vardag. Det är en tydliggörande företagsledningsstrategi i sju steg som stödjer människor, inklusive kunder, att må bra och prestera bra tillsammans. Strategin ger störst effekt som gemensam mötesagenda och kan sammanfattas så här:

Steg 1.  Vision: En trygg och energigivande daglig kundleverans genom ömsesidigt samspel.
Steg 2. Förutsättningar: Kända förutsättningar tydliggörs.
Steg 3. Resursförstärkning: Synliggör visionsbevis och framstegsbevis.
Steg 4. Hindergenomgång: Dokumentera eventuella hinder (problem, risker)  på individnivå.
Steg 5. Delmål: Definiera delmål och handlingsplaner som löser hindren.
Steg 6. Sammanfattande uppföljning: Ställ öppna utvärderingsfrågor för individuellt lärande genom processen med visionen som kompassriktning.
Steg 7. Långtidsförsäkran: Fatta beslut om tid och plats för framtida möten i samråd med samma agenda.

B. Hur strategin synkroniserar företagets alla delar

När metodiken upprepas och delegeras till fler synkroniseras och utvecklas syrningen av ditt företag i en trygg och energigivande riktning, oavsett vad som händer i omgivningen. Det leder till minskad byråkrati och detaljstyrning. Det leder till delat ansvar, ökad trivsel och bättre lönsamhet. Hur synkroniserar du ditt företag i nuläget?

C. Hur strategin förankras till en gemensam företagsstrategi

När företagets ledning återkommande tillämpar strategin i möten förankras, steg för steg, en gemensam kommunikationsstrategi och kultur för hela företaget. En kontrollerad ”learning-by-doing” process som förutsätter disciplin, mod och uthållighet. Själklart är den en utmaning att följa för vilket företag och vilken ledare som helst. Vilken agenda har du och dina medspelare i era möten i nuläget? Hur samspelta och tidseffektiva är de?

Vill du veta mer?

Kontakta 
Karin Jonsson
Tel: 0727 – 38 35 00
Civilekonom, fd CFO
Certifierad NLP trainer. Certifierad team- och individcoach.